makroekonomi på kort sikt....

Huset är tomt, resten av familjen har åkt till stan för att handla och jag borde ju egentligen ta tag i mitt pluggande därmed. Men usch, vill inte. Satt till halv tolv igårkväll och skrev förklaringar till alla begrepp och gjorde två översiktspapper med begrepp som hör ihop och som unegfär har samma innebörd. Varför ska det vara så mycket! Hade det inte räckt att deprecering blir när det blir en försvagning i real växel-kurs som gör svenska varor billigare relativt utländska, men nej, då ska det även finnas devalvering, som typ är detsamma men som bara gäller när det handlar om fast växelkurs och deprecering blir det när det är kapitalutflöde och därmed hot om deprecering. Och sen är det då apprecering och revalvering som är motsatsen. Men då istället vid kapitalinflöde och svenska varor blir dyrare än utländska, pga en förstärkning i växelkursen. Inte konstigt man blir förvirrad! Ajja, ska inte tråka ut er genom att skriva en massa om makroekonomi på kort sikt. Nu ska jag istället sätta mig med pluggandet och försöka mig på övningstentan.. Helst så länge som möjligt utan att kolla i anteckningarna. Hmm.. undra hur det kommer gå. Antagligen inte alls!
       ♥ Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0