Året 2009

Ett år som varit händelserikt, roligt och givit många nya vänskaper är snart över. 2009 kommer vara ett år jag alltid kommer att komma ihåg, garanterat. Detta på grund av många anledningar, men framförallt för att det inte precis är varje år man bor utomlands i ett halvår, som utbytesstudent. Det kommer vara ett minne för livet som dessutom gav otroligt mycket erfarenhets- och utvecklingsmässigt. Inte minst på språksidan, engelskan är garanterat bättre. Både flytet och ordförrådet är förbättrat och det akademiska språket utvecklas dessutom hela tiden fortfarande. Att man dessutom fått vänner över hela Europa och även i andra länder i världen är extra kul.

 

Men för att göra en lite mer grundlig årssummering tar vi det månadsvis.


Januari

Började året hemma i Åhus och Skåne för att den 5:e åka upp till Kalmar igen för de sista veckorna där. Där jag iofs inte var så många dagar innan jag åkte en runda till jkpg för några dagar. Men under de sista veckorna blev det mest tentaplugg och flyttpackande iallafall. Fast passade även på att träffa mina vänner som jag sen inte skulle se på ett tag och var med på Sheron’s examensmiddag trots att den var kvällen innan min statistiktenta. Sen var det flyttpackande dag ut och dag in och den 20:e kom familjen upp med en flyttbil och vår egna bil och sen blev det packande och stuvande i några timmar, innan vi städade av lägenheten och sen vid halv åtta på kvällen sa hejdå till Kalmar och körde mot Åhus. Sen hade jag några lediga dagar, då jag passade på att träffa lite vänner och sen den 26:e bar det av mot Kastrup för sedan flyg till Amsterdam och därefter tåg till Leeuwarden.

Och där började mitt kommande halvår med en veckas introduktion tillika festande och arr för oss erasmus studenter.. Galet roligt och insåg att vi var ett härligt gäng som skulle spendera ett halvår ihop!


Februari, Mars, April, Maj

Mitt halvår i Nederländerna fortgick med skola, festande, roliga arrangemang och händelser och passade på att se inte bara Leeuwarden utan även resten av NL, så blev lite resande hit och dit. Var i Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Haag, Zwolle, på Ameland m.m.

Fyllde även år i April då det blev födelsedagsfika med Frida och Lollo på ett café och sen dagen efter firande med alla vänner på international student night.. då även Milla fick hela Dubio där vi hade efterfest att sjunga happy birthday för mig.

I maj kom carro på besök! Vilket var underbart och roligt! Som jag hade saknat henne. Var i leeuwarden och avslutade sen hennes besök med en tripp till Amsterdam. Sen var det inte många veckor kvar, och de veckorna var det mest skola och tentaplugg och så lite festande då och då.


Juni

Hade mycket i skolan, och blev även en del avskedsfester och goodbye-partyn innan jag och oskar åkte från leeuwarden på kvällen innan midsommarafton för att spendera natten på flygplatsen och sen ta första flyget hem till kastrup på midsommaraftonsmorgon. Där landade vi vid åtta och en timme senare mötte jag familjen och då visste tårarna inga gränser. Gosh, vad glad jag blev av att träffa familjen och vilken härlig känsla det var! Sen blev det vidare mot åhus med stopp i staffanstorp innan jag reste vidare uppåt i landet till jönköping för att fira midsommar med underbara vänner. Passade även på att slå mitt vara vaken rekord med ett antal timmar. Sen blev det nästintill igång med jobbandet så fort jag kom hem till Åhus igen och så var sommaren igång.


Juli

Jobbade en himla massa och mycket helger. Men hann även med lite kristianstadsdagarna besök, en runda till high chaparall, en skånerunda och träffa vänner. Kom in på magisterutb i Lund och konstaterade att jag hade en himla tur som blev antagen till just det jag valt av 35 sökande till 10 platser.


Augusti

Hade äntligen några dagars ledighet i början av augusti så då blev ett besök i uddevalla hos carro med en diggiloo showskväll i kungsbacka. Sen var det som vanligt en hel del jobb och så omtentaplugg mitt i allt oxå. Augustis näst sista helg åkte jag upp till Kalmar för att skriva omtenta i statistik och träffa maggie. Där blev det även utgång, som blev årets första utgång Sverige för min del.. Hade som sagt jobbat nästan alla helger under sommaren. Så kändes extremt konstigt, men kul att gå ut med sina härliga vänner! Började även ett intensivt lägenhetsletande i kristianstad som resulterade i att jag fick den lägenheten jag helst ville ha. :) Sen blev det en intesiv inflyttning där jag fick nycklarna den 26:e, flyttade lite då och dagen efter och sen gick det stora flyttlasset den 28:e med hjälp av pappa och Evelina och sen åkte jag direkt på scoutforum i Rinkaby för att ha en scoutuppstartshelg med nettan och daniel och massa andra scouter. Avslutade sedan månaden med att sova första natten i lägenheten och sen gå upp tidigt för att åka till Lund och ha en första kursstart.


September

Blev en intensiv månad med många nystarter och mycket att komma igång med i skolan. Tyvärr blev det lite trögstart i läsandet vilket gjorde att det sen i slutet av månaden började bli lite panik för att hinna med att läsa allt till tentorna som låg en månad senare. Scouterna kom oxå igång ordentligt med en kick-off hajk i karlskrona, korvgrillning på bo-dagarna i åhus och hösthajk. Och sen fortsatte även mitt jobbande med varannan helgs jobbande, och så blev det lite grisfest mitt i allt me. Så månaden var intensiv. Jobbade även min första gång i köket på VG:s nation med Tora som förman och hade även en anställningsintervju på sparbanken 1826 då jag i början av augusti sökt jobb där, och de var intresserade av att ha en intervju med mig.


Oktober

... fortsatte lika intensivt med skolan och grupparbeten som skulle synkas och tentaplugg som även skulle in i planeringen. Men hann även med en runda till Ikea, lite jobbande, ett JOTI, en 20-årsfest, vesper och ja grupparbetesskrivande och tentaplugg. Var nog den tråkigaste månaden av alla årets, men inget tråkigt för något tradigt med sig. och så även denna gången. Avslutade hela månaden med halloweenfest i lund med Karin och Johanna. Vilket var roligt värre! Även om promenaden hem till Johanna från delphi vid tre, halv fyra på natten var lite lång.. :)


November

Två nya kursstarter satte igång november med lite lagom fart, och sen blev det kårhajk och 50-årsfest och lite influensa vaccin och därefter efter en runda upp till kalmar för att hälsa på madde. Fick även lite tråkiga tentaresultatsbesked, så fick börja plugga till omtentor mitt i månaden. Samtidigt som en huvudtenta skulle skrivas med. Så blev mycket tentaplugg de sista två veckorna i november tillsammans med Karin och John och därmed mycket tid som spenderades i Lund och hemma var jag mest bara för att sova kändes det som.


December

Började årets sista månad med att skriva två tentor en den 1:a o en den 2:a. Efter att jag och Karin skrivit vår tenta i management consulting, satte vi oss hos john och drack vin.. Den idéen var den bästa på länge. Fatta vad skönt det kändes att sätta sig ner och bara kunna släppa allt efter att ha haft tre tentor inom en vecka. =) Dagen efter passade vi på att festa och gå ut för att få känna lite av studentlivet utöver pluggandet. Var en riktigt rolig kväll som även till Karin och Johannas förtjänst hade visst inflytande i min och Johns relation som blivit. =) Sen var det igång igen med skola 24/7 fram tills den 17:e då alla grupparbeten var inlämnade och sista hemtentan skriven. Och därmed finally jullov, för första gången på 5 år! Sen har det varit jul och nu är vi här.. med en dag återstående av året.


 

Och i nuläget är jag glad, lycklig och trivs med livet. Är halvvägs genom magisteråret.. om nu tentorna gått vägen vill säga.

 

Med mål för 2010 som att:

  • komma igång med träningen igen - vilket inte ska vara så svårt med tanke på att detta året har varit ett mycket dåligt träningsår för min del,
  • söka jobb och se till att få ett,
  • åka till kenya med scouterna i sommar,
  • och mycket mer,
  • och inte minst försöka bygga vidare på det förhållande som är under uppbyggnad (eller vad man ska säga) =)
       ♥ Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0