amsterdam

Kvällens mat blev pasta, lax, gurka och tomat. Var himla gott. Fast nästa gång blir det nog en sås av lax, broccoli och lite annat. Fast tills dess måste jag köpa hem mjöl, creme fraiche och lite annat. Vilket innebär att jag ska hitta ytterliggare lite i affären. Men det går bättre och bättre för var gång! =)

Som sagt en sammanfattning av amserdamtrippen var det jag skulle göra.

I fredags kl 16:30 möttes vi (Jolanda, Steffi, Janneke, Tündi, Inez, Oskar, Satu, Milla och jag) som skulle åka till Amsterdam på stationen + danielle som bara skulle ta samma tåg som oss. Sen när vi kom till Zwolle och skulle byta fick det bli ett litet längre stopp där än planerat eftersom FReC hade missat att de biljetterna vi hade inte började gälla förrän 19:00, vilket konduktören på första tåget vänligt påpekade. Men därmed fick vi se Zwolle med, och där blev det mat, eftersom vi ändå hade två timmar att spendera där.

klockan 19:22 tog vi nästa tåg till Hilversum för att sedan byta där till sista tåget som skulle ta oss till Amsterdam C. Så en resa som egentligen skulle ta 2,5 timme, tog istället 4,5 timme. Men det gjorde inget för vi hade kul ändå! =) Speciellt på sista tågresan när vi konstaterade att man varken fick duscha eller sova i Amsterdam (internt skämt) och ytterliggare lite. Blev resans skämt resten av kvällen, så fort nån sa nåt om att sova eller duscha osv så kom repliken från nån annan direkt: It´s not allowed to shower in Amsterdam! Himla kul. Ja, så torr humor har vi, haha!

Väl framme i Amsterdam mötte vi upp Frida och Lollo som redan var där och Tündis vän Andrew. Sedan blev det vidare till vårt hostel för att lämna av lite av vår packning (där vårt rum låg på tredje våningen i ett hus med sjukt smala och branta trappor, var nästan så man fick svindel när man skulle gå ner) och sedan direkt vidare till pubkvarteren och puben New Cafe där kvällens pubrunda skulle börja. Där delades vi tillsammans med resten av folket, sådär 100-150 personer. In i två grupper röda och blåa gänget och sedan blev det vidare till pub nr 2, där vi fick en gratis shot när vi gick in och ett gratis glas med dricka (öl,vin eller läsk) och sen ca en timme på den puben innan det bar av till nästa. Sedan var det likadant på alla de andra pubarna. Pubrundan bestod av sammanlagt 6 pubar, med en gratis shot och en gratis dricka på varje. Men jag, jolanda, oskar, steffi och tündi övergav pubrundan när vi kom till 5:e baren för att istället gå och äta. Då var klockan ca två. Så vi begav oss till Mc donalds och spenderade en rolig halvtimme där innan vi bestämde oss för att gå till vårt hostel för att sova! Så efter en lång promenad längs hela shoppinggatan och med lite flum fotografering på De Dam, kom vi tillslut till vårt hostel vid tre tiden.
Pubcrawl

Flum på McDonalds

Igår blev det uppstigning vid 9:30 för att senast kl 10:30 checka ut. Sen fanns det frukost på hostelet, men där luktade så mycket weed och frukosten såg inte så tilltalande ut. Så jag, frida, lollo, oskar och Tündi, gick till baren brevid där de hade english breakfast m.m. och köpte oss varsin baguette med skinka o ost och kaffe. Mycket gott! Sedan var det dags för free walkingtour med guide runt Amsterdam. En 3 timmars guidning genom amsterdam där vi fick se: • The Old Church • The Red Light District • The Jewish Quarter • Royal Palace • The Jordaan District • The Anne Frank House (fast det stämmer inte riktigt) • The Dutch East India Company • The Begijnhof Convent • Masterpieces of Dutch Art • The Widest Bridge and Smallest House och Rembrants hus m.m. En jätteintressant walkingtour (gåtur) med en himla rolig guide som var från Boston men som har bott i Amsterdam i 2,5 år. Rekommenderar verkligen den om man vill se amsterdam och samtidigt få veta stadens historia och nutida fakta, som att det för ett år sen fanns 400 coffeshops (där man köper weed, hasch, maruijana m.m) och nu finns endast 250 sedan regeringen stängt ner en massa som låg i närheten av skolor bland annat. Detsamma med red light district, numera finns de 11 fönster kvar (där det sitter/står kvinnor som visar upp sig för allmänheten mer eller mindre avklädda) sedan regeringen stängt ner en massa och 2015 ska det inte finnas något fönster alls. Plus en himla massa annat som vi fick veta! Jätte intressant, dock var det lite kallt och fötterna var ganska frusna och blöta när guidningen var över.

Janneke, Inez och Tündi
Vår härliga guide kevin!

När walkingtouren var över gick Frida, Lollo och jag till shoppinggatan för att leta strumpor till frida och sen gick vi vidare för att leta upp en pub och sätta oss på. Hamnade då i Red Light District igen. Så gick lite där innan vi kom på att vi var hungriga, så då blev det in på en wok and walk (som finns lite överallt) och köpte oss var sin wok, innan vi gick vidare till shoppinggatorna igen och tillslut hittade en mysig pub att sätta oss på innan vi skulle åka hem. Var ganska skönt att gå i sin egna takt och göra och se på lite vad vi kände för efter att haft ett fullplanerat program sedan vi kom till Amsterdam.

För att se mer bilder kolla min resdagbok, eller facebook för den delen.