lågkonjunkturen

Alltså nu måste jag bara kommentera finanskrisen lite, var länge sen sist och efter att nyss ha läst en debattartikel på DN om ett förslag som S har tagit fram, så känner jag att jag måste bara kommentera lite.. kunnig inom nationalekonomi som jag är. ;) Kan först och främst bara hålla med om det som står i artiklen. Det är så klockrent som det kan bli!

Och där står det bland annat såhär ...
 "Regeringen har inte heller förstått vilken effekt jobbkrisen har på de offentliga finanserna. Sedan valet har den borgerliga regeringen sänkt skatterna med 80 miljarder kronor. Så sent som den 1 januari i år – efter att tillväxten sjunkit med nästan 5 procent månaderna innan – genomförde regeringen en skattesänkning på 15 miljarder kronor. På lånade pengar. Enligt Riksgälden kommer staten under 2009 att behöva låna ofattbara 135 miljarder kronor. Inte sedan 1995 har staten behövt låna så mycket pengar. "
... och jag kan bara ännu mer hålla mig till det som jag sagt hela tiden. Den nuvarande regeringen har ärligt talat inte någon nationalekonom eller ens vettig kunnig ekonom verksam inom partiet, det är bara så solklart som det kan bli.
- För hade de haft en någorlunda kunnig ekonom inom nationalekonomi, så hade de för de första aldrig sänkt skatterna!  Det gör man bara inte när alla tecken visar på att landet är på väg in i en lågkonjuntur.
- Sen att sälja ut företag som inbringar ganska mycket pengar till Sverigesekonomi är också bara helt fel och med andra ord korkat! 
- Att regeringen dessutom inte gör nåt för att möta jobbkrisen som är just nu, och som man som nationalekonom hade kunnat räkna ut att det skulle bli så redan i början av konjunkturens nedgångsfas, gör att de offentliga finanserna inte kommer bli bättre förrän regeringen tar tag i jobbkrisen. Och då måste de höja skatterna.

Tack och lov för att iallafall S har kunniga ekonomer inom partiet som ser vad som behöver göras för att hela sverige ska gå runt, för det verkar inte M kunna. Vilket jag har sagt hela tiden!

För det är nämligen såhär att allt som har med konjunktur, BNP, arbetslöshet, hushållens disponibla inkomst, konsumtion, sparande, statens intäkter, utbud, efterfrågan, räntor, investeringar, import och export påverkar varandra, så när nåt händer på någon av dessa delar påverkas även alla andra mer eller mindre.
När till exempel BNP minskar som det gör just nu ökar arbetslösheten på grund av att statens intäkter minskat, vilket givit att hushållens disponibla inkomst minskat och därmed minskar konsumtionen och sparandet, och när konsumtionen minskar ger detta direkt att efterfrågan på produkterna minskar och därmed behöver utbudet minska, vilket gör att företagen får arbetskraft som inte är till någon nytta och därför blir det arbetslöshet istället!
Ja, det blev en kort sammanfattning av penningpolitikens påverkan. =)

Det jag iallafall tänkte komma fram till är att politik och ekonomi är två viktiga frågor, men de kräver kunnighet inom området ekonomi! Helst nationalekonomer, för det är de som lärt sig "sia" om hur landets ekonomi och utveckling kommer bli. Tillsammans med riksbanken då! Inte att förglömma!

Så snälla regering, gör nåt åt detta nu, och vid nästa val hoppas jag innerligt att det blir regeringsbyte igen.
       ♥ Anna


Kommentarer
Postat av: Emelie

2009-03-28 @ 14:21:55
URL: http://empish.blogg.se/
Postat av: Emelie

Oj, kommentaren skickades visst utan någon text. Vi får göra ett nytt försök att tacka :)



Tacktack :)

2009-03-28 @ 14:22:50
URL: http://empish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0