Kristi Himmelfärds

Alltså det här med Kristi Himmelfärds är ju för mig en ganska så kristen högtid, eftersom jag oftast är i Taizé när det är just Kristi Himmelfärds. Och är jag inte där så är det scouter som gäller med vårläger i Sonnarp ett år, planeringshelg för jiingi ett annat osv., men i år är jag varken på ena eller andra. För i år är jag här! Känns mycket konstigt att inte göra nåt av det "vanliga" för min del. Satt nyss och dessutom läste mitt blogginlägg för två år sedan, massa minnen dök upp i huvudet och konstaterade även att mitt språk har ändrats (dock på ett negativt sätt).
Mitt skrivande med akademisk ådra är lite smått försvunnen. Attans, gillade ju att skriva så. Fast kan dock bero på att mitt språk har ändrats. Är ett sätt att skriva när man skriver på akademiskt språk nästan var dag. Men just nu gör jag inte det , nu är det mer engelska som gäller och där är det akademiska språket inte fullt så utvecklat, vilket gör att jag inte pratar så akademiskt när jag pratar svenska heller.


Om det är någon som har missat vad Kristi Himmelfärds egentligen är och varför det firas så är det just idag (40:e dagen efter påskdagen) som Jesus lämnade jorden, därav kristi (kristus) himmelfärd.
Idag är även den dag som påskljuset släcks. Detta tänds på påskdagen för att symbolisera livets seger över döden. Detta är tänt i varje gudstjänst, men på Kristi himmelsfärds dag släcks det som symbol för att Jesus lämnat jorden. Sedan flyttas det till dopfunten och tänds vid varje dop. Då uppståndelsen och dopet hör ihop. Att bli döpt är att bli infogad i det nya livet där döden inte finns. Men det är en annan sak.

Två lite suddiga bilder på påskljuset i taizé

Så så har jag haft min religonslektion även idag. De kommer lite här och var. Så fort någon har en fråga om de kristna högtiderna så brukar det bli jag som får svara.
       ♥ Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0